Wiosenna kuchnia

Zima, zima i po zimie. Nareszcie nadeszła wiosna, a z każdym jej dniem na straganach i półkach sklepowych będzie przybywać kolorowych, wiosennych warzyw. Powoli zaczynamy okres pełnego bogactwa kulinarnego, pełnego kolorów, smaków i witamin. Warto korzystać z tych dni i pilnować, by nie ominąć sezonu na żadne z warzyw, czy owoców, za którymi tęsknimy całą długą zimę. Tak więc przyjrzyjmy się bliżej, wiosennym warzywom, wdzięcznie nazywanym nowalijkami.

Psychoterapia przez Skype
http://bezproblemowo.pl
Psychoterapia i porady psychologiczne przez Skype.
Psychiatra internetowy bez wychodzenia z domu.

Nowalijki warto jeść, bo to istne bomby witaminowe. A przecież witamin po długiej zimie każdemu z nas brakuje. Nawet jeśli przez okres zimowy  jedliśmy warzywa mrożone, nie mogą się one równać z tymi świeżymi. Nadejście wiosny można potraktować jako odnowę dla naszych organizmów, którą  będziemy opierać na świeżej diecie.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze warzyw?

Młode warzywa są bardzo delikatne, a jednocześnie bardzo chłonne jeśli chodzi o chemię, którą stosuje się przy ich uprawie. Dlatego zawsze warto dopytywać o sposób uprawiania danych warzyw w sklepie. Jeśli mamy do czynienia z warzywami szklarniowymi najprawdopodobniej będą one pełne azotanów, które zawierają nawozy, które stosuje się przy takiej uprawie. Najlepiej sięgać po produkty ze sprawdzonych upraw ekologicznych, a jeśli mamy taka możliwość samemu prowadzić uprawę.

Jeśli nie możemy pozwolić sobie na zasadzenie drzewka z pomidorami, czy własne ogórki, warto pomyśleć o kiełkach. Można hodować je w mieszkaniu przez cały rok. Na rynku pojawiają się ostatnio produkty do uprawy takich roślin, czyli tzw. kiełkownice. Najbardziej popularne ssą młode pędy rzodkiewki, rzeżuchy, jęczmienia, fasoli, pszenicy czy lucerny. Odznaczają się one bardzo dużą zawartością witamin i soli mineralnych. Zawierają witaminy z grupy B, A, C i E oraz selen, magnez, wapń i żelazo. Wystarczy by do każdego dania dodać garść kiełków by poprawić trawienie. Poza tym zawierają one bardzo dobre białko i zdrowe kwasy tłuszczowe omega – 3. Zapobiegają występowaniu nowotworów i różnych chorób cywilizacyjnych.

A jeśli mamy sprawdzone miejsce, z którego możemy brać warzywa, mając pewność, że nie są one bombą chemiczną, warto sięgać po szczypiorek, który jest bakteriobójczy, wspomaga apetyt, poprawia przemianę materii, a nawet obniża ciśnienie krwi.  Rzodkiewka wspaniale wpływa na kondycję paznokci, skóry i włosów (zapobiega ich wypadaniu).  Ogórek oczyszcza organizm i ma działanie moczopędne, przez co usuwa nadmiar wody z organizmu, a przy tym ma bardzo niską zawartość kalorii. No i wreszcie wyczekany pomidory! Pełne są witaminy C, E, K i PP. Są również bardzo bogatym źródłem potasu.

Kiedy przyniesiemy nasze warzywa do domu warto tez zadbać o odpowiednie ich przechowywanie. Młodych warzyw nie powinno trzymać się w lodówce ani tym bardziej w foliowych reklamówkach. Najwięcej wartości zatrzymamy, jeśli będziemy spożywać warzywa w postaci surowej. No i oczywiście nie zapomnijmy o dokładnym umyciu każdego z nich przed spożyciem. Dobrym sposobem jest ich pozostawienie w wodzie na kilka minut.

Podobne wpisy