Jedz na zdrowie Siemię Lniane!

Siemię lniane to jedno z najbardziej powszechnych i znanych naturalnych lekarstw. Nasiona lnu zwyczajnego (czyli nasze siemię) znane jest od pokoleń, a każdy z nas zapewne słyszał o jego wspaniałych właściwościach od swoich babć. Właśnie dlatego warto o nim pamiętać i mieć je zawsze pod ręką. Przyjrzyjmy się mu bliżej.

Siemię lniane to doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, białka, witaminy B1, B6, E, magnezu, wapnia, żelaza, cynku i lecytyny. Patrząc na tę listę dobrodziejstw, jakie mają w sobie nasiona lnu, nie można podważyć ich prozdrowotnego działania. Możemy je jeść w całości lub zmielone. Surowe, prażone, napar z nich lub kisiel – jak kto woli. Co ważne siemię nie posiada praktycznie żadnego smaku, ani zapachu. Dlatego można go dodać do potrawy nie zmieniając tym samym jej walorów smakowych. Co nie znaczy, że możemy sypać te nasiona do każdego dania bez opamiętania – uwaga, siemię ze względu na stosunkowo dużą zawartość kalorii.

Walory lecznicze

Siemię lniane jest nieocenione w przypadku choroby wrzodowej oraz przy problemach żołądkowych i dwunastnicy. Kleisty wywar z nasion działa zbawiennie na nadkwasotę. Tak więc następnym razem zamiast sięgać po tabletkę na zgagę, sięgnij po szklankę siemienia. Bardzo dobrze reguluje również pracę jelit. Potrafi się rozprawić zarówno z biegunką, jak i zaparciem, czy gazami. Również gwiazdy doskonale znają siemię lniane, które doskonale zwiększa wilgotność śluzówki gardła, co jest ważne dla osób, dla których głos jest narzędziem pracy.

Poza tym siemię lniane obniża poziom złego cholesterolu, a nawet pomaga przejść menopauzę, łagodząc jej objawy. Ponieważ zawiera bardzo dużą ilość przeciwutleniaczy wskazane jest dla osób, które cierpią na chorobę nowotworową, lub są w grupie ryzyka. Niektórym siemię może pomóc również z bezsennością, a nawet przy problemach skórnych.

Jak widać ze spożywania siemienia lnianego płyną same korzyści i są to tylko wybrane właściwości (jest ich zdecydowanie więcej). Należy pamiętać, by zawsze wybierać sprawdzone sklepy, w których kupuje się nasiona. A wybierając konkretne opakowanie dwa razy sprawdzić termin przydatności. Nie warto również sięgać po zmielony len, ponieważ zdecydowana jego cześć może w takiej postaci ulec utlenieniu, a przez to stracić swoje właściwości. Na rynku można dostać dwie odmiany lnu: brązową i złotą. Obie odmiany maja bardzo zbliżone właściwości.  Zaleca się spożywać od 1 do 2 łyżek siemienia dziennie.

Jak jeść siemię

Siemię lniane może być dodawane do sałatek, sosów, omletów itd. Można również pozostawić łyżkę siemienia w szklance wody na całą noc i wypić rano przed pierwszym posiłkiem. Taki „starter” każdego dnia pięknie wyreguluje nam pracę jelit. Mało kto wie, że siemię można również stosować w ciastach, zamiast jajek. Tak, siemię działa wiążąco tak jak jako, a co najważniejsze przy obróbce termicznej nie traci swoich właściwości.

Nie ważne jak, ważne by go jeść! Przeanalizuj swoją dietę i koniecznie wprowadź do niej siemię lniane, by czerpać z niego wszystko to co najlepsze.

Podobne wpisy