Cynk – policjant drogowy w organizmie

Mało kto wie, że cynk to jeden z najważniejszych składników mineralnych dla naszego organizmu. To właśnie cynk stoi na straży odpowiedniego działania enzymów, pracy komórek, syntezy białek i procesów życiowych. Właśnie dlatego nazywa się go policjantem drogowym w organizmie. Według wielu badań niezbędny jest do syntezy DNA i zapobiega powstawaniu wad wrodzonych. Właśnie dlatego jest tak ważne, by regularnie dostarczać go do swojego organizmu.

Niedobór cynku powoduje karłowatość (nie tylko u nas, ale i u roślin i zwierząt), bezpłodność u mężczyzn, obniżenie ilości testosteronu, łamliwość  włosów, paznokci oraz nieprawidłowy rozwój kości. Niektórzy badacze doszukują się nawet powiązań pomiędzy brakiem cynku w organizmie a epilepsją. Mało kto wie, że między innymi to właśnie dzięki cynkowi czujemy zapachy i smaki. Poza tym cynk to jeden z naturalnych polepszaczy naszej odporności, więc kiedy nam go brakuje częściej chorujemy.

Gdzie szukać cynku?

Czosnek

To bardzo popularny element w naszej kuchni. I bardzo dobrze! Czosnek poza całą listą swoich prozdrowotnych właściwości, jest również bardzo bogaty w cynk. Już jeden ząbek dostarcza do naszego organizmu pożądaną dzienna dawkę tego składnika. Tak więc nie oszczędzajmy sobie i dodawajmy do potraf czosnku, zwłaszcza, że współgra on z naszą tradycyjną polską kuchnią i nie jest drogi.

Owoce morza

Jeśli ktoś jest zwolennikiem bardziej wyszukanej diety, nie ma problemu, owoce morza są bardzo bogate w cynk. Przykładowo 100 gram ostryg zawiera zalecaną dzienna dawkę tego pierwiastka! Krewetki maja go co prawda nieco mniej niż ostrygi, ale warto je jeść ze względu na dużą zawartość białka i niską kaloryczność.  Tak więc do dzieła!

Sezam

To kolejny składnik, który dość często pojawia się w naszej kuchni. Sezam jest bardzo bogaty w cynk, w 100 gramach sezamu znajdziemy 10 mg cynku. Warto pamiętać, że jeśli spożywa się sezam dla celów prozdrowotnych należy go przed podaniem zmielić. Niestety niezmielony sezam w większości nie zostaje wchłonięty przez nasz organizm. Jeśli potrzebujemy porządnej dawki cynku, niestety słynne sezamki nie będą dobrym rozwiązaniem. Zawierają one bardzo dużo cukru, który ma właściwości zmniejszające wchłanianie cynku.

Inne składniki bogate w cynk: wątróbka cielęca i wieprzowa, pestki dyni, fasola biała, kasza gryczana, migdały, gorzka czekolada, zielony groszek. Najważniejsze jest to by wszelkich witamin i mikroelementów szukać w naturalnych składnikach. Niestety bardzo dużo osób w ciemno przyjmuje różne produkty farmakologiczne w postaci witamin i suplementów bez recepty. Jeśli nasza dieta jest odpowiednio zbilansowana i dbamy o jej urozmaicenie, a przy tym nie mamy objawów chorobowych, to nie powinniśmy sięgać po żadne gotowe suplementy.

Nadmiar cynku w organizmie jest naturalnie usuwany, a jego przedawkowanie jest mało prawdopodobne, ponieważ w naturalnym pożywieniu nie ma aż tak dużo tego składnika. Jeśli chodzi o nadmiar cynku w organizmie, to występuje on tylko przy stosowaniu suplementacji. Jakie mogą być objawy takiego przedawkowania? Jeśli długotrwale przyjmujemy zbyt dużą ilość cynku z suplementacji możemy narazić się na obniżenie odporności, najczęstszymi objawami zatrucia tym składnikiem są bóle brzucha, nudności, brak apetytu, migreny, a nawet biegunka.

Podobne wpisy